CountryFisher

En økende mengde forskning peker på de gunstige effektene som eksponering for den naturlige verden har på helse, reduserer stress og fremmer helbredelse. Nå vurderer beslutningstakere, arbeidsgivere og helsepersonell i økende grad menneskets behov for naturen i hvordan de planlegger og opererer.

Hvordan kan naturen ha
nytte av min fysiske helse?

Å tilbringe tid i grøntområder eller bringe naturen inn i hverdagen din kan være til nytte for både ditt mentale og fysiske velvære. For eksempel kan det ha mange positive effekter å gjøre ting som å dyrke mat eller blomster, trene utendørs eller være rundt dyr.

Fordelene med å være i naturen

01.

Stressnivåer

Hvis du føler deg stresset, kan en dose ‘naturterapi’ hjelpe. I en amerikansk studie ble det vist at så lite som 10 minutter i et naturlig miljø kan hjelpe deg til å føle deg lykkeligere og redusere effekten av fysisk og mental understreke.

02.

Humør og velvære

Ifølge en studie kan en 90-minutters spasertur i et naturlig miljø bidra til lavere nivåer av drøvtygging. Dette er den ‘negative tankegangen’, assosiert med negativt humør, depresjon, understreke og angst.

03.

Helse og velvære

De som tilbringer minst to timer i naturen i uken, har bedre helse og psykologisk velvære enn de som ikke brukte tid i naturlige miljøer, har forskning funnet Generell helse og velvære

Naturen kan bokstavelig talt helbrede

En studie viser at personer som ble utsatt for mer naturlig lys helbredet raskere fra en ryggkirurgi og angivelig hadde mindre smerter enn andre.

Du kan konsentrere deg bedre

Å ta en pause i naturen kan forbedre konsentrasjonen4 ved å gi hjernen din en velbehagelig pause. La telefonen ligge og la tankene slappe av.

Din vitamin D-tilførsel forbedres

Å tilbringe tid i solen hjelper kroppen din med å skape vitamin D - et vitamin som hjelper til med å forhindre kreft, osteoporose og hjerteinfarkt.6.

Naturen begrenser stresset ditt

Å være i mors natur, selv om det bare er i ditt eget nabolag, kan redusere stress i kroppen. å tilbringe tid utendørs kan senke pulsen.

Hvordan få mer natur inn i ditt daglige liv

Tidsbruk i naturen har en rekke fordeler for følelsesmessig og fysisk helse – og det tar ikke lang tid å føle effekten Her er noen forslag til måter du kan oppleve mer av helsemessige fordeler av naturen:

SPILL UTENDØRSSPORT

Hvis du ikke har en hage, kan du få den daglige dosen av naturen ved å dyrke planter, blomster og urter i en vinduskasse på et vinduskarm.

DYRKE EN VINDUSBOKS

Hvis du ikke har en hage, kan du få den daglige dosen av naturen ved å dyrke planter, blomster og urter i en vinduskasse på et vinduskarm.

BESØK ET LOKALT SKJØNNHETSSTED

Lokale anlagte hager, en foss, gå langs elven - valgene er enorme. I Storbritannia koster det bare £ 6 i måneden å bli med i Nasjonal tillit
Siste fra bloggen vår

Hvordan ser et aktivt og sunt liv ut i 2021?

 

For hver person du spør, så får du sannsynligvis mange gode svar til spørsmålet om hvordan man bør leve at aktivt og sunt liv: tren mer, spis sunnere, få nok søvn, osv. 

 

Det er klart at folk flest vet hva de bør gjøre; hvor mange som faktisk gjør disse tingene vil derimot være mye lavere. Da kan det være fint å få en liten påminner om hvordan et sunt og aktivt liv faktisk ser ut, i 2021 – gjennom Linda fra Sandnes sine øyne. 

Behagelige netter

Når Linda våkner om morgenen, så føler hun seg uthvilt. Kvelden før sørget hun for å skru ned styrken på lysene i huset et par timer før leggetid, siden hun har hørt at det gjør at man får bedre søvnkvalitet. 

 

Hun har også hørt at det hjelper om man har et kaldt og svalt rom å sove i, siden det gjør at kjernetemperaturen enklere synker til det nivået det ligger på om nettene, når kroppen er helt skrudd av. 

Jevnlig bevegelse 

Noen minutter etter at hun har våknet, så begynner Linda sin daglige morgenyoga. Hun følger en YouTube-video av hennes favoritt-instruktur som tar cirka 30 minutter, og vrir seg i alle slags retninger på yogamatten. Når hun er ferdig føler hun seg myk, smidig, og klar for å møte dagen. 

 

Etter mange timer stillesittende på jobb føler hun at kroppen har begynt å stivne igjen. Hun følger rådet hun fikk når hun gikk til Kiropraktor Sandnes, om at hun bør holde kroppen i jevn bevegelse hvis hun vil holde den ved like og slippe ryggsmertene som før hadde plaget henne i noen år. 

Skogsbad

I tillegg til å gjøre yoga om morgenen, så er Linda glad i å jogge eller gå i skogen, alt etter hva hun føler for å gjøre den dagen. 

 

En av grunnene til at hun alltid prøver å søke etter skogen når hun drar på sine daglige mosjonsturer, er en kul idé hun leste om i en artikkel en gang. Den handlet at når man er i skogen, så er det akkurat som at hodet klarner og cellene i kroppen fornyes. Man føler seg bedre, og man presterer bedre på en rekke aktiviteter. Begrepet forskere bruker på dette fenomenet er skogsbading, og det er ganske utrolig hvor mye det kan ha å si hvor man velger å utføre mosjonen sin. 

10 grunner til at det å være i Naturen er bra for deg

naturen

Det er ikke bare en myte, det å være ute er virkelig bra for deg. Her er hvorfor det er nyttig å tilbringe tid utendørs.

1. Turer i naturen hjelper hukommelsen din

Generelt er trening bra, men en studie fra University of Michigan viste at deltakere som tok en hukommelsestest og deretter gikk i naturen, gjorde 20% bedre enn de som tok testen og deretter gikk en tur rundt i byen.1 Mother Earth vet hva hun gjør.

2. Du føler deg lykkeligere

Ifølge en finsk studie hjalp folk til å føle seg psykisk gjenopprettet med å bruke bare 15 minutter å sitte i naturen. Resultatene var enda raskere når de brukte den tiden på å gå

Naturen

3. Naturen kan bokstavelig talt helbrede

En studie viser at personer som ble utsatt for mer naturlig lys, helbredet raskere fra en ryggkirurgi og angivelig hadde mindre smerter enn andre.

4. Du kan konsentrere deg bedre

Å ta en pause i naturen kan forbedre konsentrasjonen4 ved å gi hjernen din en velbehagelig pause. La telefonen ligge og la tankene slappe av fra den overstimuleringen som er så vanlig med det moderne og travle livet.

5. Det ber vekttap

Å være utenfor er kanskje ikke en magisk diettpille i seg selv, men det har en tendens til å gjøre trening morsommere. Dessuten kan noen aspekter av utendørs trening som fotturer hjelpe deg med å gå ned i vekt på en uventet måte. Å tilbringe tid i høyere høyder kan øke stoffskiftet og senke appetitten

6. D-vitaminforsyningen din forbedres

Naturen

Å tilbringe tid i solen hjelper kroppen din med å skape vitamin D – et vitamin som studier har vist kan bidra til å forhindre kreft, osteoporose og hjerteinfarkt.6

7. Naturen begrenser stresset ditt

Å være i mors natur, selv om det bare er i ditt eget nabolag, kan redusere stress i kroppen. Studier viser at det å tilbringe tid utendørs kan senke pulsen – et symptom på stress

8. Du eldes mindre smertefullt

Vil du eldre grasiøst? Å gå utenfor hver eneste dag kan være nøkkelen. En studie viste at 70 år gamle deltakere som tilbrakte tid utenfor hver eneste dag, hadde færre klager over vanlige aldringssmerter (f.eks. Verkende bein, ikke sov) i en alder av 77 år enn de som ikke gjorde det.

9. Det styrker immunforsvaret ditt

En japansk studie viste at kvinner som tilbrakte seks timer i skogen i løpet av en to-dagers periode økte sine hvite blodlegemer, som bekjemper virus, og boostet varte omtrent en uke etter eksperimentet.

Naturen

10. Det letter følelser av depresjon

Som vist ovenfor helbreder du deg på så mange måter å være i Moder Natur – inkludert din mentale helse. Flere studier har knyttet naturvandringer med forbedret mental helse